Gezonde en slechte vetten

Overal lees je artikelen over onverzadigde en verzadigde vetten. Ook in mijn blog hoor je mij er wel eens over praten. Voor sommige mensen is het lastig om verzadigd- en onverzadigd vet uit elkaar te houden. Een handige geheugen steun die je hierbij kan helpen: Verzadigd vet = Verkeerd en Onverzadigd vet= Oké. Alleen waar zitten deze soorten vetten allemaal in en wat voor functie heeft vet nou eigenlijk? Daar ga ik jou nu antwoord op geven.

Functies van vet:
– Bron van energie voor het lichaam
– Opslag en transport van vitamines A, D, E en K
– Bescherming van de organen
– Isolatie van het lichaam (houdt warmte vast).

Onverzadigd vet
Onverzadigd vet staat bekend om zijn gunstige gezondheidseffecten. Onverzadigd vet is te vinden in zowel plantaardige als dierlijke voedingsmiddelen. Vet dat zacht of vloeibaar is op kamertemperatuur bevat relatief meer onverzadigd vet dan verzadigd vet. De harde pakken boter in een wikkel bevatten meer verzadigd vet. Kies daarom zoveel mogelijk voor vloeibare boter (bijv. kuipjes of knijpflessen). Onverzadigd vet verhoogt het ‘goede’ (HDL) cholesterol en verlaagt het ‘slechte’ (LDL) cholesterol in het bloed. Daarom hebben onverzadigde vetten een positief effect op het verminderen van hart-en vaatziekten. Als onverzadigd vet wordt vervangen door koolhydraten, heeft dit juist weer een negatief effect op het hart en de vaten. De vetzuren die in vis zitten (waaronder omega 3) valt ook onder de groep onverzadigde vetten en dus ook gezond!

Wist je dat: Je kans op hart- en vaatziekten al met 20% verminderd als je 5% van de calorieën afkomstig van verzadigd vet vervangt door onverzadigde vetten.

Verzadigd vet
Verzadigd vet zorgt juist weer voor ongunstige gezondheidseffecten. Verzadigd vet zit vooral in voedingsmiddelen waarbij het vet niet meteen zichtbaar is, zoals in: Koekjes, 48+ kaas, zoutjes, vleeswaren, snacks en nog veel meer. Verzadigd vet komt vooral voor in de botersoorten die in een wikkel zitten, zoals: harde pakken margarine en bak- en braadvet.
Verzadigd vet verhoogt juist het ‘slechte’ (LDL)cholesterol en verlaagt het ‘goede’(HDL) cholesterol in het bloed. Daarmee verhoog je ook weer de kans op hart- en vaatziekten. Dierlijke producten bevatten over het algemeen meer verzadigd vet dan onverzadigd vet. Sommige verzadigde vetten zijn slechter als de ander. Alleen hier wordt over het algemeen geen onderscheid in gemaakt.
Je lichaam kan prima zonder verzadigde vetten, want je lichaam kan dit zelf aanmaken uit suikers en andere vetten. Je lichaam heeft alleen verzadigd vet nodig als energiereserve of als bescherming van belangrijke organen. De meeste (niet alle) voedingsmiddelen bevat wel een hoeveelheid verzadigd vet. Om zo min mogelijk verzadigde vetten binnen te krijgen zou je voor magere varianten kunnen kiezen zoals: magere melk, 30+ kaas, magere yoghurt, mager gehakt enzovoort. De aanbeveling voor verzadigd vet ligt voor mannen op circa 28 gram en voor vrouwen op circa 22 gram per dag.